Forum Forum sojuszu FUTURE Strona Główna
 Strona glówna  •  FAQ  •  Szukaj  •  Użytkownicy  •  Grupy  •  Galerie  •  Rejestracja  •   Profil  •  Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości  •  Zaloguj 
Planety i kolonizacja (+Poradnik kolonizatora) 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum sojuszu FUTURE Strona Główna -> FAQ
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor
Wiadomość
PrezesAdek
Administrator
Administrator



Dołączył: 18 Kwi 2006
Posty: 2244
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Sochaczew

PostWysłany: Wto 13:33, 18 Kwi 2006  

PLANETY - KOLONIZACJA


1. Co decyduje o położeniu planety matki?
Położenie planety matki zależy od tego kiedy dany gracz się zarejestrował. W dopiero co powstałym Uniwersum rozmieszczanie kolejnych planet matek rozpoczyna się od pierwszej galaktyki i pierwszego układu. Możliwe położenie planety w układzie to pozycje od 4 do 12. Kiedy dany układ zostanie zapełniony, nowi gracze będą lokowani po kolei w kolejnym układzie. W Uniwersum, które już istnieje jakiś czas, planeta matka zostanie umiejscowiona na pierwszej wolnej pozycji (tak więc gracze, którzy wcześniej się zarejestrowali mogą mieć swoje planety w 3 lub 4 galaktyce, a gracz który dopiero się zarejestruje nawet w 1 galaktyce).

2. Czy planety w układach czymś się różnią?
Tak planety różnią się wielkością (uwaga: każda planeta macierzysta ma 163 pola) oraz temperaturą, która wpływa na poziom dostarczanej energii i ilość wytwarzanego deuteru. Różnice te wynikają z położenia planet w układzie.

Oto schemat wielkości planet w zależności od pozycji.
Masz 60% szans, że planeta będzie miała taki rozmiar:
Planeta na pozycji 1 ma 48-80 pól. Średnio: 64 pola.
Planeta na pozycji 2 ma 53-83 pól. Średnio: 68 pol.
Planeta na pozycji 3 ma 54-82 pól. Średnio: 73 pola.
Planeta na pozycji 4 ma 108-238 pól. Średnio: 173 pola.
Planeta na pozycji 5 ma 95-239 pól. Średnio: 167 pol.
Planeta na pozycji 6 ma 82-228 pól. Średnio: 155 pol.
Planeta na pozycji 7 ma 116-173 pól. Średnio: 144 pola.
Planeta na pozycji 8 ma 123-177 pól. Średnio: 150 pol.
Planeta na pozycji 9 ma 129-188 pól. Średnio: 159 pol.
Planeta na pozycji 10 ma 79-122 pól. Średnio: 101 pol.
Planeta na pozycji 11 ma 81-116 pól. Średnio: 98 pol.
Planeta na pozycji 12 ma 85-129 pól. Średnio: 105 pol.
Planeta na pozycji 13 ma 60-160 pól. Średnio: 110 pol.
Planeta na pozycji 14 ma 42-126 pól. Średnio: 84 pola.
Planeta na pozycji 15 ma 54-149 pól. Średnio: 101 pol.
Masz 40% szans, że planeta będzie miała mniej lub więcej pól niż podano w powyższym schemacie.
Odchylenia od wartości oczekiwanej (średniej) są wyjatkowo duże dla planet z pozycji 4-6.

Co do surowców, wytwarzanie deuteru jest najwyższe na najzimniejszych planetach (poz. 13-15), a ilość energii wytwarzana przez satelity słoneczne jest najwyższa na planetach najcieplejszych (poz. 1-3) przy czym maksymalna ilość energii uzyskana z jednej satelity słonecznej to 50. Wydobycie metalu, kryształu oraz wytwarzanie energii przez elektrownie słoneczne jest jednakowe na każdej planecie.

3. Czy mozna zmienic nazwe planety?
Tak. W zakladce Podgląd w lewym gornym rogu okna jest napis Planeta "NazwaTwojejPlanety". Kliknij na niego, a wejdziesz na strone zmiany nazwy planet. Menu to sluzy tez do porzucania kolonii.

4. Czy można zwiększyć temperaturę planety? Czy można zwiększyć ilość pól na planecie?
Temperatura jest parametrem niezmiennym. Liczbę pól na planecie można zwiększyć budując Terraformer (szczegóły FAQ: Budowanie, badania, surowce i energia).

5. W jaki sposób mogę skolonizować inną planetę?
Najpierw budujesz Statek kolonizacyjny (wymagania do jego budowy są w zakładce Technika). Następnie w zakładce Galaktyka szukasz jakiejś niezamieszkanej planety (przy numerze tej planety pola "Nazwa" i "Akcja" są puste) i wysyłasz na współrzędne tej planety Statek kolonizacyjny z misją "Kolonizuj" (uwaga: na statek kolonizacyjny nie wrzucaj żadnych surowców, gdyż przepadną przy kolonizacji). Jeżeli nikt przed tobą nie skolonizuje tej planety to wkrótce otrzymasz komunikat o pomyślnej kolonizacji planety a w zakładce Podgląd (i rozwijanym menu) będzie do wyboru nowa planeta. Na samym początku na planecie będzie znajdowało się 500 metalu i 500 kryształu. Tak więc jeżeli chcesz przyspieszyć budowę budynków na tej planecie niezbędne będzie wysłanie transportu surowców (ale dopiero po skolonizowaniu planety).

6. Czy można kolonizować planety zajęte przez innych graczy?
Nie. Kolonizować można tylko planety niezasiedlone. W galaktyce widnieją jako puste pola w układach. Tylko na te planety można wysyłać statek kolonizacyjny z misją -Kolonizuj .

7. Co się dzieje jeśli podczas lotu kolonizatora na planetę zostanie ona skolonizowana przez innego gracza?
Statek dotrze do planety, wykryje, że jest zasiedlona i zawróci na twoją planetę.

8. Co stanie się ze statkiem kolonizacyjnym gdy założę kolonię? Czy odzyskam statek?
Nie, statek automatycznie znika. Mozna powiedzieć, że zostaje przetworzony na surowce (500 metalu i 500 kryształu).

9. Co się stanie ze statkami wysłanymi razem ze statkiem kolonizacyjnym po osiągnięciu planety przeznaczonej do skolonizowania?
Zaraz po skolonizowaniu planety (lub po jej nieudanej kolonizacji) zawrócą na tą, z której wyleciały. Oprócz transportowców, które mogą być czasami potrzebne do przewiezienia deuteru przy kolonizacji w dalszych galaktykach (jeżeli flota leci z prędkością 100% lub planeta do kolonizacji jest za daleko), nie ma większego sensu wysyłać ze statkiem kolonizacyjnym innych statków.

10. Ktore planety oplaca sie kolonizowac?
Na poczatku zdecydowanie te najwieksze. Posluza jak dobre kolonie wydobywcze i pomieszcza wiele budynkow. Pozniej mozna kolonizowac planete zimna i zrobic z niej kolonie wydobywajaca deuter lub tez osiedlic sie na cieplej zeby odkryc technologie grawitonowa.

11. Udalo mi sie skolonizowac planete, ktora ma 210 pol. Czy to dobrze?
Tak. Planety powyzej 200 pol sa duze i oplaca je sie miec. Planety 100-200 to "sredniaki", natomiast planety o liczbie pol mniejszej niz 100 sa male i ich kolonizowanie moze przyniesc korzysci tylko wtedy, gdy przydzieli sie tej planecie jakies konkretne zadanie.

12. Ile można mieć kolonii?
Można skolonizować maksymalnie 8 planet. Zatem łącznie można mieć 9 planet (planeta macierzysta + kolonie).

13. Czy słabo rozwinięte kolonie korzystają z prawa noobprotection w przeciwieństwie do mojej głównej planety?
Nie, wszystkie twoje planety albo są chronione przez noobprotection albo nie. To zależy od liczby punktów jaką posiadasz ty oraz ewentualny najeźdźca.

14. Jak rozmieszczać kolonie w galaktykach?
To już zależy od twojej strategii. Dla graczy którzy bardziej zajmują się wydobywaniem wygodnie jest trzymać kolonie w grupie, żeby ułatwić transport między planetami. Gracze często napadający innych powinni rozmieścić kolonie w różnych galaktykach, żeby zrobić sobie -przystanki dla wędrujących flot. Niektórzy rozmieszczają kolonie w parach. Warto zajrzeć do Przewodnika Początkującego Gracza.

15. Co oznacza napis w galaktyce "Zniszczona Planeta i czy można ją ponownie skolonizować?
Jest to planeta, która została zniszczona przez jej właściciela, a właściwie, nie zniszczona tylko porzucona. Przez conajmniej 24h godziny (może to być nawet 48h) będzie widniał tam taki napis a obok numeru planety pojawi się literka A oznaczająca pas asteroid. Po upływie tego czasu będzie można ją ponownie skolonizować

16. W jaki sposób można porzucić kolonię?
Szczegóły w temacie Interfejs i obsługa gry: Podgląd

17. Czy po zniszczeniu planety i ponownym zasiedleniu jej (te same współrzędne) będzie ona miała tyle samo pól co ta poprzednia?
Nie. Liczba pól planety jest losowana podczas kolonizacji (nie ma możliwości by przewidzieć ją przed skolonizowaniem). Jeśli dostałeś marną planetę za pierwszym razem, zniszcz ją i zasiedl ponownie. Na początku gry lepszym (oczywiście to już zależy od Ciebie) rozwiązaniem jest zostawienie tej planety i porzucenie jej dopiero w póżniejszym etapie gry, gdy liczba kolonii zbliży się do maksimum.

18. Skolonizowałem planetę i okazało się, że ma mało pól. Czy porzucając tą planetę odzyskam surowce, za które kupiłem kolonizatora?
Niestety nie. Surowce wydane na kolonizator przepadają z chwilą jego budowy. Nie odzyskacz również samego statku, który został "zniszczony" po udanej kolonizacji. Dodatkowo stracisz punkty uzyskane, za wszystkie budynki (cywilne i obronne) wybudowane na tej planecie. (UWAGA: jeżeli na planetę, lub z planety, leci jakakolwiek flota nie będzie możliwe jej porzucenie, pojawi się komunikat "Floty z tej planety są jeszcze w drodze!")

19. Mam kilka kolonii większych niż planeta macierzysta? Czy jeżeli ją porzucę to coś stracę?
Porzucić można jedynie kolonie. Akcja ta nie jest dostępna dla planety macierzystej.



KOLONIZACJA - PORADNIK



Po co i jak kolonizować?
Każdy gracz na początku gry posiada tylko jedną planetę (zwaną planetą macierzystą lub planetą matką), której średnica to 12800 km a liczba pól to 163. Prędzej czy później trzeba powiększyć swoje imperium poprzez zasiedlanie innych planet (czyli kolonizację). Nowo zasiedlona planeta to kolonia. Oprócz planety matki można mieć maksymalnie 8 kolonii. Do skolonizowania planety potrzebny jest Statek kolonizacyjny. Oczywiście do zbudowania tego statku potrzebne są odpowiednie badania i budynki (szczegóły zakładka Technika w grze, jego cenę możesz poznać w temacie Cennik.

Gdzie kolonizować?
W trakcie budowania statku (a nawet wcześniej) warto zastanowić się nad umiejscowieniem przyszłej kolonii. Blisko położona kolonia (ten sam lub najbliższe układy) to krótki czas transportu surowców (czy też floty) ale też większe szanse na wykrycie wszystkich planet przez wroga. Daleko rozrzucone kolonie to dobre bazy wypadowe dla floty (czas od wystartowania floty do zaatakowania planety wroga jest krótszy niż w pierwszym wariancie, ale wzrasta czas transportu surowców) oraz mniejsze prawdopodobieństwo na wykrycie wszystkich planet przez wroga. Warto też zastanowić się nad umieszczeniem kolonii w innych galaktykach. Z jednej strony można dzięki temu zwiększyć obszar działania swojej floty, z drugiej strony w razie ciągłych ataków na planety w jednej galaktyce można ewakuować flotę i zasoby na kolonię w innej galaktyce. Przy wyborze konkretnej planety warto pamiętać o tym, że planety z pozycji: 1-3 są najcieplejsze, 4-6 mają największą szansę na dużą liczbę pól, 13-15 charakteryzują się największym wydobyciem deuteru.

Zaczynamy kolonizację
Kiedy statek jest już zbudowany korzystając z zakładki Galaktyka trzeba znaleźć jakąś niezamieszkaną planetę (przy numerze takiej planety pola "Nazwa" i "Akcja" są puste) i zapamiętać jej współrzędne. (UWAGA: Nie można kolonizować planet zamieszkanych przez innych graczy. Księżyców, nieważne czy to własnych czy innych graczy, też się nie kolonizuje.) Następnie w zakładce Flota trzeba wybrać Statek kolonizacyjny, wspomniane wyżej współrzędne oraz misję Kolonizuj.
Do Statku kolonizacyjnego można dołączyć również inne statki, jednak jedyny przydatny statek w takiej flocie to transportowiec (może być potrzebny do przewiezienia paliwa przy kolonizowaniu planet w odległych galakaktykach ze 100% prędkości). Dołączenie do Statku kolonizacyjnego Myśliwców, Krążowników czy innych statków bojowych mija się z celem, gdyż Statek kolonizacyjny podczas swojego lotu i kolonizacji nie może być przez nikogo zaatakowany. (UWAGA: Do statku kolonizacyjnego pomimo tego, że posiada 7500 jednostek ładowności nie umieszcza się żadnych surowców, gdyż przepadną przy udanej kolonizacji! Taka ilość miejsca w ładowni została przewidziana na deuter, którego dość duże ilości Statek kolonizacyjny spala przy dalszych lotach.) W zależności od położenia planety oraz procentowej prędkości kolonizatora czas do skolonizowania planety może wynosić od półtorej godziny aż do kilku dni (np. kiedy statek kolonizacyjny leci z 1 do 9 galaktyki przy 10% prędkości).
W momencie osiągnięcia planety docelowej możliwe są trzy sytuacje.

1. Planeta jest niezamieszkana więc następuje jej kolonizacja. Komunikat: "Flota osiągnęła podane współrzędne Y:Y:Y, znalazł nowa planetę i rozpoczyna jej zasiedlanie."
2. Planeta jest zamieszkana. Komunikat: "Flota osiągnęła podane współrzędne Y:Y:Y, tam nie znajduje się żadna planeta. Przygnębieni osadnicy wracają z powrotem." Statek kolonizacyjny (wraz z innymi statkami) wraca na planetę, z której wyleciał. Do sytuacji tej dochodzi, gdy ktoś wcześniej zdążył skolonizować planetę.
3. Gracz posiada już 8 kolonii (czyli maksymalną ich liczbę) a ta planeta mogłaby być 9-tą. Komunikat: "Flota osiągnęła podane współrzędne Y:Y:Y, i stwierdził, że planeta warta jest skolonizowania. Krótko po rozpoczęciu zasiedlania planety nadeszła jednak wiadomość, że nastały niepokoje społeczne w świecie ojczystym, bo mocarstwo jest za duże i ludzie wycofują się." (możliwe, że zamiast tego pojawi się komunikat taki sam jak w przypadku numer 2).


Skąd będę miał pewność że kolonizacja się udała?
Jeżeli dojdzie do pomyślnej kolonizacji nowej planety (czyli przypadek numer 1) otrzymasz stosowny komunikat a w zakładce Podgląd (i rozwijanym menu) będzie do wyboru nowa planeta.

Co się stanie z kolonizatorem oraz innymi statkami wysłanymi wraz z nim?
Wszystkie statki towarzyszące Statkowi kolonizacyjnemu zawrócą na planetę, z której wystartowały. Statek kolonizacyjny zostanie przetworzony na pierwsze surowce, które znajdą się na planecie (będzie to 500 metalu i 500 kryształu) i nie będzie można go już użyć do ponownej kolonizacji (UWAGA: Jeden Statek kolonizacyjny może posłużyć do skolonizowania tylko jednej planety!).

Czy kolonizacja nowej planety wpłynie na moją ilość punktów?
Za samo skolonizowanie planety nie są otrzymywane żadne punkty. Wręcz przeciwnie: w związku ze zniszczeniem statku kolonizacyjnego stracisz w statystykach w dziale "Punkty" 40 punktów oraz 1 punkt w dziale "Floty".

Jak zmienić nazwę skolonizowanej planety?
Domyślnie każda z nich otrzymuje nazwę "Kolonie". Możesz ją zmienić na dowolną nazwę w zakładce Podgląd, klikając napis Planeta "Kolonie". Wpisz nową nazwę i naciśnij przycisk "Zmień nazwę:".

Czy każdą skolonizowaną planetę opłaca się zachować?
Warto zapoznać się z wielkością nowej planety. Planety powyżej 200 pól są duże i opłaca się je mieć. Planety 100-200 to "średniaki", natomiast planety o liczbie pól mniejszej niż 100 są małe i ich posiadanie może przynieść korzyści tylko wtedy, gdy przydzieli sie tej planecie jakieś konkretne zadanie np. wydobywanie (przy bardzo małych planetach - do 40 pól - może to być tylko jeden surowiec) lub produkcję statków. (UWAGA: Nie istnieje żaden sposób poznania wielkości przyszłej kolonii, wielkość koloni jest losowana każdorazowo przy kolonizacji planety!).

Jak porzucić kolonię?
Każdą kolonię (ale nie planetę matkę!) można w porzucić w dowolnym momencie gry. Porzuca się nie tylko bardzo małe planety (do 40 pól) ale też te, które ze względu na swoje położenie utraciły pierwotne znaczenie strategiczne im przypisane. Pierwszej koloni nie warto porzucać nawet jeżeli jest mała (można przecież to zrobić później kiedy liczba kolonii zbliży się lub osiągnie wartość 8 ).
Porzucić kolonię można z zakładki Podgląd poprzez kliknięcie na nazwę kolonii. Do potwierdzenia potrzebne jest wpisanie hasła, które jest używane do logowania się (UWAGA: jeżeli na planetę, lub z planety, leci jakakolwiek flota nie będzie możliwe jej porzucenie, pojawi się komunikat "Floty z tej planety są jeszcze w drodze!").

Jak szybko rozwinąć kolonię?
Każdą kolonię można zabudowywać korzystając tylko z tego, co po sobie zostawił Statek kolonizacyjny jednak potrwa to bardzo długo. Dlatego zaraz po uzyskaniu komunikatu o pomyślnym skolonizowaniu planety warto tam wysłać transportowce z surowcami (na kolonii nie potrzebujesz Stoczni orbitalnej aby statki mogły tam lądować lub startować). Wysyłając transportowce można wybrać misję Transport lub Stacjonuj. Pierwsza sprawi, że flota dostarczy surowce i powróci na planetę, z której wystartowała. Drugą misję wybiera się po to aby statki zostały na kolonii i wyładowały tam surowce (w tym również połowę paliwa zabranego przy starcie). Taka stacjonująca na kolonii flota może się przydać do ewakuacji surowców, gdyby ktoś ją zaatakował. Trzeba jednak pamiętać o szybkim wybudowaniu syntezatorium deuteru lub dostarczeniu tam tego surowca by flota mogła ruszyć.
Jeżeli dysponuje się dużą ilością transportowców i surowców to najlepiej najpierw postawić kilka poziomów Fabryki robotów a dopiero potem przystąpić do budowy kopalni i innych budynków (dzięki temu można w dość "krótkim" czasie osiągnąć "wysokie" poziomy kopalni).

Co się stanie z moimi budynkami po kasacji kolonii? Odzyskam jakieś surowce?
Porzucenie planety nie zwróci ani Statku kolonizacyjnego, ani surowców wydanych na tej planecie, czy to na budynki cywilne czy obronne, a dodatkowo zostaną odjęte punkty uzyskane za te budynki. Po porzuceniu planety przez najbliższe 24 godziny (ten czas może wynosić nawet 48h) w widoku Galaktyki przy numerze planety będzie widniała litera A a w polu "Nazwa planety" napis Zniszczona Planeta (więcej szczegółów PORADNIKI - Rozwój imperium, walka i obrona, szpiegownie, post (A) Zniszczona Planeta). Po upływie tego czasu planeta znowu nadaje się do kolonizacji.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum sojuszu FUTURE Strona Główna -> FAQ Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1
   
 
Opcje 
Zezwolenia Opcje
Kto jest na Forum Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Kto jest na Forum
 
Jumpbox
Kto jest na Forum
Skocz do:  


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Theme FrayCan created by spleen & Download
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin